Pages

Labels

ENGLISH SPM Paper 2 : Section D

Dalam Kertas 2 (Paper 2) English SPM terdapat 4 Section soalan. Di laman ini, anda akan mempelajari soalan di Bahagian (section) D iaitu soalan Literature Component - Poem (Sajak) & Short Story (Cerpen) bagi silibus Tingkatan 4.

Untuk PPT, anda hanya akan menjawab soalan sajak atau poem "The Living Photograph"

My small grandmother is tall there, 
straight-back, white broderie anglaise shirt, 
pleated skirt, flat shoes, grey bun, 
a kind, old smile round her eyes. 
Her big hand holds mine, 
White hand in black hand. 
Her sharp blue eyes look her own death in the eye. 

It was true after all; that look. 
My tall grandmother became small. 
Her back round and hunched. 
Her soup forgot to boil. 
She went to the awful place grandmothers go. 
Somewhere unknown, unthinkable. 

But there she is still, 
in the photo with me at three, 
the crinkled smile is still living, breathing.

Mari fahami baris demi baris poem "The Living Photograph" ini.

First Stanza (Rangkap Pertama)
Baris Pertama (Line 1)
My small grandmother is tall there, 
Nenek saya yang kecil itu kelihatan tinggi di sana.
- di sana (there) bermaksud dalam gambar (in the photograph)

Baris Kedua (Line 2)
straight-back, white broderie anglaise shirt, 
Belakang yang tegak (tidak bongkok), dengan baju sulaman Inggeris,

Baris Ketiga (Line 3)
pleated skirt, flat shoes, grey bun, 
skirt berlipat-lipat, kasut tapak rata, sanggul kelabu (rambut kelabu - beruban)

Baris Keempat (Line 4)
a kind, old smile round her eyes. 
senyuman (smile) yang menampakkan kebaikannya (kind) kelihatan terserlah dari mata bulat (round eyes)
- Nenek seorang yang baik hati kelihatan melalui senyumannya.

Baris Kelima (Line 5)
Her big hand holds mine, 
Tangannya/nenek yang lebih besar memegang (hold) tangan saya/saya punya (mine)

Baris Keenam (Line 6)
White hand in black hand. 
Tangan yang putih di dalam tangan yang hitam
- Tangan yang putih (white hand) bermaksud tangan pencerita/watak dalam sajak (persona), manakala tangan yang hitam bermaksud tangan nenek watak menunjukkan nenek dari kaum lain kemungkinan orang Afrika (hasil kahwin campur) 

Baris Ketujuh (Line 7)
Her sharp blue eyes look her own death in the eye.  
Mata nenek yang tajam dan bewarna biru, melihat ke dalam mata kematiannya sendiri (own death)
-  look in the eye (melihat ke dalam mata) bermaksud tidak gentar, tidak takut - oleh itu nenek yang sudah tua tidak takut menghadapi saat kematiannya kerana apabila sudah berusia/ tua, kematian akan tiba bila-bila masa (perkara biasa b agi orang tua menunggu kematian)
- death = kematian




Second  Stanza (Rangkap Kedua)
Baris Kelapan (Line 8)
It was true after all; that look. 
Ianya adalah benar walaubagaimanapun/pada hakikatnya (after all), pandangan itu (that look)
- Pandangan nenek dari matanya (that look)  memang betul yang nenek sedang menunggu saat kematian untuk tiba

Baris Kesembilan (Line 9)
My tall grandmother became small. 
Nenek saya yang tinggi (tall) menjadi kecil
-  dari ingatan watak dalam sajak (persona), neneknya menjadi kecil atau rendah kerana tubuhnya semakin membongkok kerana usia yang semakin tua.

Baris Kesepuluh (Line 10)
Her back round and hunched. 
Belakangnya merengkok dan bongkok 
-  belakang nenek menjadi bongkok

Baris Kesebelas (Line 11)
a kind, old smile round her eyes. 
senyuman (smile) yang menampakkan kebaikannya (kind) kelihatan terserlah dari mata bulat (round eyes)
- Nenek seorang yang baik hati kelihatan melalui senyumannya.

Baris Keduabelas (Line 12)
Her soup forgot to boil. 
Sup nenek terlupa (forgot) untuk menggelegak (boil)

- Ianya bermaksud, nenek lupa menyalakan api untuk memasak sup oleh kerana ingatannya semakin hilang (semakin lupa perkara-perkara tertentu) kerana semakin tua. 

Baris Ketigabelas (Line 13)
She went to the awful place grandmothers go. 
Dia (nenek) telah pergi ke tempat (place) yang teruk (awful) di mana setiap wanita tua akan pergi
-  ia bermaksud, watak dalam sajak ini masih ingat ketika neneknya meninggal dunia atau pergi ke tempat yang orang tua pergi (kematian / alam kubur)

Baris Keempatbelas (Line 14)
Somewhere unknown, unthinkable. 
Suatu tempat (somewhere) yang tidak diketahui (unknown), tidak terlintas dalam fikiran (unthinkable)

Third  Stanza (Rangkap Ketiga)
Baris Kelimabelas (Line 15)
But there she is still, 
Tetapi (but) di sana (there) dia (she) masih lagi (still)
-  bermaksud di sana (dalam gambar) nenek masih

Baris Keenambelas (Line 16)
in the photo with me at three, 
di dalam gambar (in the photo) bersama say (with me) ketika berusia 3 tahun (at three)

Baris Ketujuhbelas (Line 17)
the crinkled smile is still living, breathing.
seyuman berkedut itu masih hidup, bernafas
-  ianya bermaksud dalam gambar watak (persona) melihat senyuman nenek yang berkedut-kedut, masih lagi hidup an bernafas.

Hakikatnya nenek sudah tiada/meninggal dunia dan watak melihat gambar beliau dan nenek beliau yang pernah diambil semasa beliau berumur tiga tahun (three years old), masih tersenyum, masih tenang hidup dan bernafas.


Soalan yang ditanya adalah untuk melihat samada anda faham apa yang diceritakan dalam sajak.
Adakah anda mentafsir apa yang ditulis menggunakan perkataan-perkataan - contohnya perkataan unknown place (tempat yang tidak diketahui) merujuk kepada alam kubur yang juga memberitahu kita bahawa nenek sudahpun meninggal dunia. 

Perkataan "her back round and hunched" memberitahu kita bahawa yang nenek sudah sangat tua. Orang yang sangat tua mempunyai tubuh yang bongkok.

Contoh soalan:

1.   From stanza 1, which line shows that the grandmother is a friendly, pleasant and nice person?  (Write down the whole line)

      ________________________________________________________


Soalan ini bertanyakan : Baris yang mana dalam rangkap 1 (stanza 1) menunjukkan (shows) yang (that) nenek itu - adalah seorang ramah (friendly), mesra (pleasant) dan baik hati (nice)?

Untuk soalan poem ini, anda hanya perlu menyatakan BARIS YANG MANA yang menunjukkan nenek adalah seorang yang baik hati (kind).
Line 4. Anda tiak perlu menulis balik ayat dari soalan.

SILA SALIN SEMULA SAJAK DI ATAS KE DALAM BUKU SCRAP ANDA DAN TULISKAN MAKSUD AYATNYA SEKALI. SETERUSNYA CUBA BACA UNTUK MEMAHAMI DAN MEBAYANGKAN APA YANG DICERITAKAN.


IN SHAA ALLAH - Anda akan boleh menjawab apa jua soalan yang akan ditanya nanti.



All the best my 4B class!!!




No comments:

Post a Comment